Jdi na obsah Jdi na menu

Něco o houkání sirén

16. 8. 2024

V poslední době se stále více lidí dotazuje, proč houkají sirény. Na tuto otázku je velmi jednoduchá odpověď. Sirény se rozezvučí ve chvíli, kdy se někdo ocitne ve svízelné situaci a je třeba mu poskytnout účelnou a rychlou pomoc nebo je zapotřebí upozornit občany na vzniklou mimořádnou událost. Toto varování na svém území podle zákona 239/2000 Sb. o Integrovaném záchranném systému zajišťuje starosta obce. Zabezpečeno je sítí koncových prvků varování, kterými jsou sirény a místní informační systémy, nebo improvizovaně pomocí ručních megafonů nebo jiných prostředků.Podle vyhlášky 247/2001 o Organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, je jeden ze způsobů vyhlášení poplachu pro jednotku určenou k zásahu požárním poplachovým plánem kraje pomocí koncových prvků varování tedy sirénou. To znamená, že při každé mimořádné události, ke které bude jednotka vyslána operačním střediskem, může zaznít siréna, aby informovala členy jednotky o vzniklé mimořádné události. Zde si můžeme položit otázku, proč houká siréna ve dvě hodiny ráno, když se posléze občané dozvídají, že se jednalo např. o drobnou dopravní nehodu, u které nedošlo ke zranění. Věc se má tak. Na začátku nemůže nikdo vědět, jak to na místě události vypadá. Navíc se každá událost může časem nějak vyvíjet, je tedy nutné na místo co nejrychleji vyslat jednotky,které poskytnou adekvátní pomoc. Je pravda, že o každé události, ke které jsou členové těchto jednotek informováni z operačního střediska pomocí SMS zprávy,ale co se stane, až bude výpadek sítě, nebo se SMS zpozdí nebo člen jednotky nebude mít zrovna telefon po ruce atd. Kdo bude vysvětlovat postiženým osobám,že jednotka nepřijela k místu mimořádné události včas, protože nepřišla SMS a siréna ne houkala proto, že to občany v noci budí.! Proto je nutné v odůvodněných případech využít všech dostupných možnosti ke svolání členů jednotek požární ochrany, a to i za pomoci sirén, ať je to ráno nebo v nočních hodinách. 

 

Co to tedy siréna je?

Je to tedy koncový prvek vyrozumění a varování, který vydává tón nebo mluvené slovo, to znamená, že po tónu muže následovat nějaké důležitá informace.

 

Tyto koncové prvky rozdělujeme na:

1. Rotační (pouze vydává tóny)

2. Elektronické

3. Místní informační systémy (rozhlas)

 

 

Tyto koncové prvky vydávají podle zadání tóny:

1. Všeobecná výstraha

Signál je vyhlašován kolísavým tónem sirény po dobu 140 vteřin a může být vyhlašován třikrát za sebou v cca tříminutových intervalech. Po jeho zaznění bude vždy následovat tísňová informace z hromadných informačních prostředků (republikové, regionální a místní působnosti). V té bude obyvatelstvo vyrozuměno o jakou hrozící nebo vzniklou mimořádnou událost se jedná.

Všeobecná výstraha je jediným signálem varování obyvatelstva v celé ČR.

viewimage.jpg

2. Zkouška sirén

Jedná se o nepřerušovaný tón sirény trvající 140 vteřin. Jedná-li se o elektronickou sirénu nebo místní rozhlas zapojený do systému varování bude vysílána verbální informace: "Zkouška sirén, zkouška sirén, zkouška sirén. Právě proběhla zkouška sirén. Zkouška sirén".

Zkouška sirén se obvykle provádí každou první středu v měsíci ve dvanáct hodin.

viewimage-1.jpg

3. Požární poplach

Je vyhlašován jednou přerušeným tónem sirény během jedné minuty a nebo, jde-li o elektronickou sirénu, napodobením hlasu trubky troubící tón ,,HÓ-ŘÍ", ,,HÓ-ŘÍ" také po dobu jedné minuty.

Slouží jen ke svolání jednotek požární ochrany a není varovným signálem pro obyvatelstvo.

viewimage-2.jpg

 

Zdroj: SDH Litvínov, YouTube

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář